Van trekkerruit tot fietsbel: met maar liefst twee miljoen artikelen in het assortiment heeft Techniekwebshop.nl juist die spullen die niet zomaar elke webshop heeft.
“Die artikelen waar mensen niet goed aan kunnen komen, die hebben wij waarschijnlijk wel”, vertelt Marloes Hoff, samen met haar man Jan de drijvende kracht achter het nog jonge bedrijf uit Hengelo.
Tekst: Natascha Kayser
Foto’s: Techniekwebshop.nl
Er is zo’n enorm aanbod in zoveel verschillende categorieën dat het voor de toevallige bezoeker overweldigend is. Maar voor wie gericht iets zoekt, is Techniekwebshop.nl een paradijs. Palletlepels voor de heftruck, hydrauliekolie, stalmatten, slotenbakken voor de snelwissel, lineaire actuators, kunststoflijm, gasdrukveren voor de tractor, slangenpersmachines, onderdelen voor kruiwagens of grasmaaiers, rubbers voor de cabine van de vrachtwagen, modelbouwpakketten, printerpapier – je kunt het echt zo gek niet bedenken.
“Mechanisatiebedrijven, landbouwers en veehouders, grondverzetbedrijven, installatiebedrijven, loonwerkers, overheids-instanties: dat zijn onze klanten. Net als het assortiment heel breed dus”, somt Marloes Hoff op. “Je kunt ons het beste zien als groothandel, maar ook particulieren en doe-het-zelvers weten ons goed te vinden.”
Vanaf de keukentafel
Techniekwebshop.nl bestaat nog maar drie jaar, maar moest onlangs voor de derde keer verhuizen naar een groter pand. Het was nooit de intentie van Jan (38) en Marloes (35) Hoff om met een dergelijke webshop te beginnen. “Ik werkte in de jeugdzorg en Jan is softwareontwikkelaar. Hij maakte een demosite voor de klanten van zijn toenmalige softwarebedrijf. Zijn moeder kwam toen met het idee om technische producten te gaan verkopen. We zijn met leveranciers van het mechanisatiebedrijf in overleg gegaan en in mei 2018 kwam de webshop online. Vanaf het begin was het een succes.
“We werken nu allebei fulltime in de zaak. Jan en ik hebben vijf kinderen, en dat was wel lastig te combineren, maar daar hebben we inmiddels een goede modus in gevonden. Jan is vooral druk met de groei van het bedrijf, terwijl bedrijfsleider Han en ik ons bezig houden met de dagelijkse gang van zaken.”
Aanvankelijk nam de schoonmoeder van Marloes de telefoon aan en zaten ze ’s avonds samen aan de keukentafel artikelen te verpakken en versturen. Drie jaar verder heeft het bedrijf 22 mensen in dienst, die onder meer een professionele klantenservice en logistieke afdeling bemensen, en er staan nog meer vacatures open, want het blijft maar groeien.
De keukentafel is tegenwoordig weer gewoon in dienst als keukentafel voor het gezin Hoff. Het huis is weer gewoon thuis. Drie verhuizingen verder beschikt Techniekwebshop.nl sinds december over een grote, volledig geautomatiseerde opslagruimte, waar een machine de bestellingen verzamelt. “We hadden geen ruimte meer en konden de vraag niet aan. Het is zo hard gegaan, en zeker de afgelopen anderhalf jaar, dat we soms wel eens dachten ‘waar zijn we aan begonnen?’, maar het is ook wel heel leuk om mee te maken. Echt een avontuur! Elke dag nog breken we records.”
Dynamic pricing
Wat Techniekwebshop.nl onderscheidend maakt ten opzichte van fysieke winkels en andere webshops is het gebruik van dynamic pricing voor een groot deel van het assortiment. “Dat wil zeggen dat wij continu geautomatiseerd prijzen vergelijken met andere online aanbieders”, legt Marloes uit. “Onze prijzen worden dan ook meteen automatisch aangepast in onze webshop, zodat we altijd de laagste prijs bieden aan onze klanten.” Goede vindbaarheid in zoekmachines met de juiste trefwoorden en een toegankelijke, overzichtelijke website zijn uiteraard minstens zo belangrijk, want wie ergens naar zoekt, moet dat ook makkelijk kunnen vinden en liefst meteen al bij Techniekwebshop.nl terecht komen. “De zoekfunctie is dan cruciaal. Als aanvulling hebben we onze klantenservicemedewerkers; productspecialisten die kunnen helpen zoeken, maar niet kunnen helpen uitzoeken. Bij een mechanisatiebedrijf of een gespecialiseerde winkel kun je met je bouwtekening naar een baliemedewerker die je helpt uitzoeken wat je nodig hebt. Dat kan bij ons helaas niet. Mensen moeten vooraf al weten wat ze nodig hebben als het om onderdelen voor machines gaat.”
Verrassende succesnummers
Een ander groot aandeel in het succes van Techniekwebshop.nl heeft het enorme assortiment, dat nog elke dag wordt uitgebreid. In het begin moesten Jan en Marloes zelf achter leveranciers aan, maar mede dankzij de goede vindbaarheid benaderen leveranciers hen nu zelf met de vraag of ze hun producten via Techniekwebshop.nl mogen verkopen. “We stellen onszelf dan wel altijd de vraag of het in ons assortiment past en of onze klanten naar dat merk of product op zoek zijn”, zegt Marloes.
“Ons assortiment is al heel divers en van sommige producten kun je je afvragen of het wel bij ons past, zoals kantoor- artikelen en speelgoed, maar dat zijn toch wel waardevolle toevoegingen, merken wij. We vinden dat we die moeten hebben, omdat we van mening zijn dat je bij ons alles moet kunnen vinden. Het zijn bijproducten weliswaar, maar het zijn juist die artikelen die mensen erbij nemen als ze toch naar iets gericht op zoek zijn. Van die ‘o ja-aankopen’. Een loonwerker die een onderdeel voor de dorsmachine nodig heeft, en meteen een puzzel van een trekker voor zijn zoontje, en labels en markeerstiften voor de administratie koopt. Niet alleen het assortiment is divers, de bestellingen zijn dat ook.”
Soms zijn er verrassende succesnummers bij waarvan ook Marloes geen idee heeft waarom ze ineens zo populair zijn. Dat toen het sneeuwde in februari de sleetjes en sneeuwschuivers de deur uit vlogen, is begrijpelijk. Maar waarom dit voorjaar de twee-tons-krikken (garagekrik voor onder meer personenwagens) plots razend populair waren…? “Misschien omdat toen ook de winkels voor automaterialen alleen op afspraak open waren? En omdat zulke krikken niet in iedere webshop te koop zijn, omdat ze logistiek nogal wat vragen?”
Prioriteit aan logistiek
Logistiek – het versturen en bezorgen van bestellingen – is bij Techniekwebshop.nl een prioriteit. “Grote en zware producten zijn voor de meeste webshops niet interessant omdat ze lastig te vervoeren zijn. Wij hebben daar juist een speerpunt van gemaakt”, legt Marloes uit. “De handzame pakketten versturen we via GLS, maar voor grote of zware artikelen werken we met speciale vervoerders die daarop ingericht zijn. Mooie samenwerkingen zijn dat! Natuurlijk is het wat kostbaarder om te versturen, maar een machine die stil staat, is duurder. Voor klanten die echt haast hebben en nog dezelfde dag een artikel nodig hebben, hebben we een afhaalbalie. Daarvoor moeten ze wel eerst bestellen en betalen via de webshop; we zijn immers geen winkel. Soms komen mensen uit de Randstad of uit België naar Hengelo gereden om een onderdeel op te halen voor een machine die stil staat.”
Vorig jaar, in het begin van de coronacrisis, nam de vraag zo explosief toe dat Techniekwebshop.nl de bestellingen niet weg kreeg. “Daar hebben we veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat we ons vooral op Nederland en België willen richten, omdat we niet kapot willen groeien. Er is niets mis aan groeien, maar we willen het wel graag een beetje gecontroleerd doen, onder de juiste voorwaarden en omstandigheden. Daarom openen we volgend jaar een vestiging in Duitsland, zodat we met een deel van ons assortiment ook die markt goed kunnen bedienen. Logistiek gezien gaat dat nu nog niet.”